Renovera värmepanna Trumatic husbil husvagn

Då husbilen fyller 20 år nästa säsong känner jag mig tvungen att utföra preventiv service på de delar jag absolut inte vill att de ska gå sönder under vår semester.

Denna gång tar vi en titt på värmepannan.
Det är alltså inget fel på den men jag ska göra rent allt och avsyna efter kommande problem.
Min panna heter Trumatic C 3402, den värmer huset och varmvattnet med gasol.
Tyvärr har den ingen elektrisk värmeelement.
Den är ganska snabb, på bara 20 minuter finns det tillräckligt med varmvatten för att både duscha och diska med.
Den är inte till för att värma bilen under den kalla årstiden, utan bara som stöd sommarnätter…

Jag visar här hur jag renoverar pannan.

Panna00001

Så här ser det ut när dörrarna och garderobens golv tagits bort.

Panna00002

Detalj på höger sida hur värmerören är inkopplade.

Panna00003

Detalj på styrelektroniken, förvånande komplicerad!

Panna00004

Detalj på befintlig kabeldragning, detta tänker jag självklart snygga till!

Panna00005

Plastkåpan satt inte fast utan skramlade…

Panna00006

För att lossa fläkten måste man skruva ur de 4 10mm muttrarna och lyfta paketet försiktigt, motorns kontakt måste lossas, var försiktig så inte kabeln slits av.

Panna00007

Värmepannan utan fläkt.

Panna00008

Fläktpaketet löst.

Panna00010

Fläkthjulet måste rengöras, var försiktig, minsta buckla kommer ge vibrationer vid drift.

Panna00011

En av motorskruvarna var så effektivt lackad så jag skadade skruven.

Panna00012

Här borras skruven bort.
Gör detta extremt varsamt, sätt ingen press på motorn, magneterna kommer att skadas, borra inte för långt.

Panna00013

Bänd försiktigt upp motorns plåttungor.

Panna00014

Lägg delarna på en rengjord yta, du vill inte ha metallspån eller smuts på fel ställe.
1. Avsyna kolborstarna, de ska vara någorlunda långa.
2. Kommutator ska inte vara nersliten.
3. Magneterna ska vara rena, hela och sitta fast.
Rengör allt och droppa lite olja på lagerytorna. (automatlådeolja är idealiskt)

Panna00015

Att återmonera motorn kan vara lite lurigt.
Håll fast den med tryck på axeln, så kommutatorn sticker upp, med naglarna, sära på kolborstarna och trä över motorn.

Panna00016

Mycket försiktigt, knacka ihop motorn.

En ny motor är förvånandsvärd dyr, runt 2000kr, vilket är konstigt då ungefär likadana motorer kan köpas på ebay för 100kr, MED FRAKT!
Jag ska leta upp ersättare, för tillfället verkar ZYTD-50SRZ-R motsvara men jag ska mäta varvtal och strömmar innan jag säkert vet.

UPPDATERING:
Jag tyckte aldrig att ersättare behövde beställas, värmesystemet fungerade utan problem hela semestern, om du behöver byta motorn, testa först att göra ren den som jag beskriver, man behöver ju bara lossa överdelen av värmaren för att komma åt denna motor.

Vissa värmeledningsrör hade skador, dessa reparerade jag med trälim och tygremsor som lindades runt, det blev väldigt starkt, allt fixerades med patentband så inget skakar loss vid resor.
Frostvakten orsakade visst problem, utan stabil 12V kan den inte dra korrekt, mitt batteri var ganska urladdat, och reglaget kändes trög, efter att ha dragit i den många gånger kom den igång, det var som att den aldrig motionerats tillräckligt.

Ett nytt avgasutblås köptes och monterades, givetvis med generös mängd butyl och rostfria skruvar.

10 reaktioner till “Renovera värmepanna Trumatic husbil husvagn

  1. Hej! 2,5 efter du skrivit detta inlägg är jag mycket intresserad av att få höra mer om hur det gick med fläktmotorn, och om du fick mer info om ersättare till Truma elmotorn? Min C3402 är nu 18 år gammal och lider ar motorsvikt… pannan gick inte igång alls på senaste vinterresan till Vemdalen, larmade rött efter startsekvensen, det var jobbigt med 10 minusgrader ute… väl tillbaka hemma tog jag bort lite saker runtom för att komma åt, insåg då att det var fläkten inte gick igång, klämde och klappade till den försiktigt och då gick den igång! Men den låter som att den inte går lätt, man liksom hör att den behöver renoveras eller bytas. Behöver nog ersätta den, men i stället för dryga tvåtusen köper jag hellre en generisk motor om det skulle fungera. Du skrev något om en möjlig ersättare, kan du berätta mer? God fortsättning och Gott Nytt År från Norrtälje!!!

    1. Tack för ditt inlägg.
      Personligen räckte det för mig att rengöra och smörja motorn.
      Exakt ersättare kunde jag aldrig hitta, men nästan rätt finns på ebay och liknande, man vill ha 12v , rätt axeldiameter och rätt placering av monteringsskruvarna, vilket kan kräva lite modifiering.

      Jag ska gå igenom min text och fylla i lite luckor.

      1. Stort tack för både din utförliga beskrivning och din uppdatering. I mellandagarna tog jag isär allt, gjorde rent försiktigt och smörjde lagerytorna lätt. Nu går den som ny igen, startar och går lätt, underbart!

  2. Kalas bra så här långt
    En liten löjlig fråga
    Vad för skruv sitter fläkten med?
    Liten insexa eller torx skruv ?

      1. Fick bort motorn😃
        Kolen är dåliga norr
        Vet du vad det är för varvtal på motorn

  3. Jag letade jättemycket efter en lämplig ersättare, men hittade inget som direkt motsvarade både axelns diameter och motorns fästhål.
    Om man som du verkligen vill hitta en ersättare så gör man det.
    Prova ebay och Amazon, Brittiska, Tyska och EU är bättre om du vill slippa tull.

Lämna en kommentar